Fotografie wykonane obiektywem szerokokątnym mają często pewną nieprzyjemną przypadłość: niebo z jednej strony jest pięknie błękitne, a z drugiej zupełnie blade. Użycie filtra polaryzacyjnego jeszcze tę różnicę podkreśla. Nie wynika ona z jakiegoś błędu technicznego – po prostu obiektywy szerokokątne rejestrują tak szeroki wycinek rzeczywistości, że gdy po jednej stronie zdjęcia mamy głęboko błękitną północ z daleka od słońca, to po drugiej stronie kadru już jest południowy wschód lub zachód, z jaśniutkim niebem, charakterystycznym dla okolic słońca. Nie trzeba się jednak tym specjalnie martwić – zaraz pokażę, jak wyrównać jasność nieba na zdjęciu.
Więcej o fotografowaniu obiektywami szerokokątnymi w sąsiednim poradniku.
1. Podstawowe wywołanie RAW-a
Tak wygląda plik RAW w trakcie standardowego wywoływania. Cienie zostały podciągnięte, czernie doczernione, kolory nieco wzmocnione. Jak widać, po lewej niebo jest blade, a po prawej takie, jak być powinno. To typowy problem nierównej polaryzacji nieba.
2. Wirtualny filtr połówkowy
Wciąż pozostając w programie wywołującym RAW-y (tutaj jest to Adobe Camera Raw, w Lightroomie należy szukać tego narzędzia po prawej stronie ekranu), wybieramy narzędzie Graduated Filter, czyli filtr połówkowy, niesłusznie zwany w polskiej wersji ACR stopniowym. Jego ikona wygląda po prostu jak filtr połówkowy. Po prawej stronie pojawią się suwaczki do regulacji efektu. Zacznijmy od kliknięcia minusa przy suwaku Exposure (Ekspozycja): to ustawi go na -0,5, a pozostałe suwaczki wyzeruje.
3. Nałożenie filtra na zdjęcie
Tak przygotowanym narzędziem przeciągamy po zdjęciu z lewa na prawo, tak jak pokazuje strzałka. Zaczynamy kliknięciem tam, gdzie na ilustracji widać zielony punkt, a kończymy puszczając przycisk myszki na punkcie czerwonym. Niebo po lewej przyciemniło się o pół EV – tyle, ile było ustawione suwakiem Exposure.
4. Jak wyrównać jasność nieba na zdjęciu i jego kolor
To pół EV nie musi być wcale właściwą wartością, ale trudno to zgadnąć z góry. Gdy już mamy filtr nałożony, możemy regulować jego właściwości. Żeby wyrównać jasność nieba na tym zdjęciu, trzeba było nieco więcej przyciemnienia – powiedzmy około -0,6 EV. Przy okazji widać, że barwa też jest nieco inna po lewej niż po prawej, więc przesunęłam Temperaturę nieco na minus. Na innych zdjęciach mogą być oczywiście potrzebne nieco inne ustawienia.
5. Może jeszcze jeden filterek?
Nasz wirtualny filtr połówkowy możemy przesuwać i obracać, łapiąc za czerwone i zielone punkty oraz za przerywane linie, żeby go dobrze umiejscowić. Nie musimy też poprzestawać na jednym. Tu na przykład widzimy, że pierwszy filtr przyciemnił nie tylko niebo, ale też trawę na pierwszym planie. By ją z powrotem rozjaśnić, zrobimy drugi filtr. Klikamy przycisk New (Nowy), po czym tym razem klikamy „plusa” przy suwaku Ekspozycji. To oczywiście ustawi parametry narzędzia na +0,5EV, analogicznie do punktu drugiego niniejszej instrukcji. Przeciągamy po zdjęciu od dołu do góry, tak jak widać na ilustracji. Gotowe! Po wyrównaniu jasności nieba efekt jest taki, jak widać na zdjęciu na samej górze tego wpisu.
Zdjęcie ilustrujące przedstawia jeden z dębów rogalińskich w świetle wczesnego poranka. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o sztuczkach i kruczkach przydatnych przy wywoływaniu RAW-ów, tutaj jest artykuł na temat wywoływania bladych zdjęć. W naszej księgarni natomiast można kupić większy poradnik o wywoływaniu RAW-ów na przykładzie zdjęć z Toskanii:
Poradnik 7 RAW-ów: Toskania można kupić w księgarni Fotobooki:
Dla naszych gości kod zniżkowy na zakup tego ebooka: 7RAW4fotezja
Miłej lektury!
napisz komentarz