Edycja zdjęć

Efekt impresjonistyczny z Photoshopa

Ogród Moneta - efekt impresjonistyczny z Photoshopa

Kolory, plamy, światło i wrażenie – to istota stylu impresjonistycznego i taki będzie też nasz efekt impresjonistyczny z Photoshopa. Obraz nie musi mieć detali, ważne, żeby dawał ogólny ogląd rzeczy i przekazywał emocje. Na przykład wrażenie ciepłego, letniego dnia w ogrodzie.


1. Dobór zdjęcia

Impresjoniści kochali kwiaty i ogrody – wystarczy zobaczyć, ile Claude Monet namalował widoków swojego, i nie tylko swojego, ogrodu. Kwitnące drzewo wśród tulipanów będzie dobrym motywem do przeróbki na efekt impresjonistyczny, tym bardziej, że w tle mamy również tylko roślinność. Wystarczy teraz zamienić detale na wrażenia i już będziemy mieć prawie prawdziwy obraz. Zdjęcie początkowe wygląda tak (można je pobrać):

efekt impresjonistyczny w fotografii

 

2. Trzy razy to samo

Zaczniemy od dwukrotnego powielenia warstwy tła. Wystarczy w tym celu wcisnąć dwukrotnie [Ctrl]+[J]. Otrzymujemy trzy takie same warstwy. Widoczność najwyższej na razie wyłączamy, klikając „oczko”. Uaktywniamy środkową warstwę kliknięciem jej miniatury w palecie warstw.

efekt impresjonistyczny

3. Suchy pędzel

Pora przerobić detale na plamy. W tym celu, przy wciąż aktywnej środkowej warstwie, sięgamy do menu Filtrów po Filtr | Artystyczne | Suchy pędzel (Filter | Artistic | Dry Brush). Chcemy rozmywać, ale niezbyt mocno – nawet niewielkie obiekty, takie jak pojedyncze kwiaty, nie powinny się rozlać na otoczenie. Rozmiar pędzla (Brush Size) wybieramy więc średni (5), a Szczegółowość pędzla (Brush Detail) maksymalną, żeby kwiaty zachowały bogactwo tonów, choć straciły ostrość. Ostatni suwak, Tekstura (Texture) daje nieprzyjemnie duży kontrast, nieprzystający do łagodnego obrazu ogrodu, więc zostawiamy go na pozycji 1.

efekt impresjonistyczny

Tryb mieszania tej warstwy zmieniamy teraz na Nakładkę (Overlay). Kontrast obrazu i jego nasycenie się zwiększyło, a szczegółowość spadła.

efekt impresjonistyczny

 

4. Przez nierówną szybkę

Włączamy teraz „oczkiem” widoczność najwyższej warstwy i uaktywniamy ją – obraz wygląda tak jak na początku, bo najwyższa warstwa, będąca kopią tła, zasłania to co zrobiliśmy wcześniej.
efekt impresjonistyczny

Sięgamy do menu po Filtr | Zniekształcanie | Szkło (Filter | Distort | Glass). W dolnej części okienka mamy do wyboru różne rodzaje wirtualnego szkła (Tekstura, Texture). Spośród nich najbardziej nieregularny wzór daje Zamrożona (Frosted), więc przy niej zostajemy. Suwak Gładkość (Smoothness) przy wartościach większych niż 3 właściwie niweluje efekt, a przy niższych zbyt go pikselizuje, więc zostawiamy go na trójce. Zniekształcenie (Distortion) ustawiamy tak, żeby już dostać plamy koloru zamiast detali, ale żeby jeszcze nie wyglądało to naprawdę jak oglądane przez fakturowaną szybkę, co oznacza wartości 2 lub ewentualnie 3. Pole Odwróć (Invert) daje różnicę bardziej smaku niż efektu, więc można je włączyć albo nie, jak się spodoba.

efekt impresjonistyczny

 

Krycie tej warstwy obniżamy do około 70-80%, co zmiesza efekt uzyskany górną warstwą z tym z niższej.

efekt impresjonistyczny z Photoshopa

5. Przygotowujemy ciąg dalszy

Drobne elementy obrazu, czyli tulipany i kwiaty na drzewie, już wyglądają całkiem impresjonistycznie. Niestety, wrażenie zupełnie psują większe obiekty (trawa i liście tulipanów), a najgorzej wygląda tło, bo jest stanowczo zbyt szczegółowe. Ale my się dopiero rozgrzewamy…
Wciskamy na klawiaturze [Shift]+ [Ctrl]+[Alt]+[E]. To utworzy warstwę będącą sumą dotychczasowych działań i umieści ją na górze stosu warstw. Jej obecność nic nie zmienia (na razie!), bo wygląda ona dokładnie tak, jak efekt uzyskany w poprzednim punkcie. Ta warstwa powinna teraz być aktywna, bo będziemy ją masakrować filtrami.
efekt impresjonistyczny w fotografii

6. Podmalówka

Tak, tak… techniki malarskie się przydadzą. Nie będziemy ich jednak stosować dosłownie. Zaczniemy od polecenia Filtr | Artystyczne | Podkład (Filter | Artistic | Underpainting). Na początek ustawmy na zero pozycję Relief – to sprawi, że cała część Tekstura (Texture) będzie nieistotna. Pozostają dwa górne suwaczki. Rozmiar pędzla (Brush Size) określa, jak duże mają być plamy koloru – dla zdjęcia o tak niskiej rozdzielczości (1920×1200), zero będzie w sam raz. Zasięg tekstury (Texture Coverage) określa, jak bardzo rozmyte mają być paćki – tutaj efekt dobrze wygląda w okolicy wartości 10. Potwierdzamy taki rozplamiony wygląd obrazu.

efekt impresjonistyczny z Photoshopa

 

7. Pociągnięcia pędzlem

Na tak zarysowanym barwnymi plamami tle będziemy teraz domalowywać pędzlem konkretniejsze kształty. Bez obawy, nie trzeba tego robić pojedynczymi pociągnięciami. Sięgamy do menu po Filtr | Pociągnięcia pędzlem | Pociągnięcia pod kątem (Filter | Brush Strokes | Angled Strokes). Najpierw ustawiamy Długość obrysu (Stroke Length) tak, żeby pociągnięcia wyglądały w miarę prawdopodobnie – nie za długie, nie za krótkie. Tutaj ustawiłam 20. Następnie regulujemy Ostrość (Sharpness) – smugi powinny mieć krawędzie. Gdzieś w okolicy 5 – 8 będzie w sam raz. Na koniec dobieramy Balans kierunku (Direction Balance) tak, żeby większość „maźnięć” była zgodna z kierunkiem większych obiektów na obrazie – tutaj są to liście tulipanów, więc przemieszczamy suwak nieco w lewo.

przerobić zdjęcie na obraz

 

8. Więcej nieregularności

Takie równe, zdecydowane pociągnięcia pędzla wyglądają zbyt technicznie (wprawdzie są techniczne, ale lepiej żeby się to nie rzucało w oczy aż tak). Ponownie sięgamy do menu Filtrów, tym razem po Filtr | Pociągnięcia pędzlem | Bryzganie (Filter | Brush Strokes | Spatter). Aby zakłócić regularność poprzedniego filtra, potrzebujemy dość dużej wartości Promień rozpylania (Spray Radius). Wysoka Gładkość (Smoothness) jest z kolei potrzebna, żeby całość nie wyglądała jak nakropkowana z pojedynczych pikseli. Potwierdzamy zmianę – mamy teraz trzy filtry nałożone kolejno na warstwę „suma”.

efekty malarskie w Photoshopie

 

9. Najlepsze z obu światów, czyli teraz dopiero będzie efekt impresjonistyczny

Nie po to jednak kombinowaliśmy z filtrami na dolnych warstwach, żeby je teraz zupełnie zakryć. Warstwa „suma” nieźle teraz oddaje większe obiekty, ale pamiętamy, że warstwy pod nią ładnie zarysowują te drobniejsze, czyli głównie kwiaty. Najlepiej byłoby obie te rzeczy połączyć: dokładniej oddane kwiaty i ogólniej wymalowane tło. Da się to zrobić: wystarczy przyciskiem u dołu palety warstw dodać do górnej warstwy maskę.
efekt impresjonistyczny na zdjęciu

10. Pędzel do wyciągania detali

Nie, wcale nie będzie to drobny pędzelek do malowania każdego płatka z osobna. Pędzel powinien być średniej wielkości, miękki, czarny i mieć niskie Krycie (Opacity) – tak jak ten na ilustracji po prawej. Przy aktywnej masce (!) malujemy tak przygotowanym pędzlem kilkukrotnie te fragmenty, które powinny być bardziej szczegółowe, czyli głównie kwiaty i gałęzie drzewa. Czarno-biała ilustracja poniżej pokazuje, jak powinna wyglądać maska po takim malowaniu.
efekt impresjonistyczny

malowanie maski efekt impresjonistyczny

Poniżej widać, jaki skutek wywiera taka maska na warstwy. Proszę zwrócić uwagę na różnicę szczegółowości pomiędzy tulipanami i kwitnącym drzewem a tłem.

efekt malarski na zdjęciu

 

11. Więcej koloru!

Efekt jest już prawie gotowy, brakuje jeszcze tylko jednego: słonecznych, radosnych barw ogrodów Moneta. By je uzyskać, potrzebujemy jeszcze jednej warstwy: warstwy dopasowania. Wybieramy z palety Dopasowań (Adjustments) Mieszanie Kanałów (Channel Mixer). Przełączamy się kolejno na kanały czerwony, zielony i niebieski i ustawiamy ich parametry tak jak widać na ilustracji niżej: dla każdego kanału wartość tegoż kanału ustawiamy na 120%, a pozostałych dwóch na -10%. Takie ustawienie poprawi nasycenie i ogólny nastrój obrazka.
Gotowe!
efekt impresjonistyczny zdjęcie jak obraz

mieszanie kanałów zwiększa nasycenie



I jeszcze dla przypomnienia zdjęcie przed i po, z efektem impresjonistycznym:

efekt impresjonistyczny w fotografii

Ogród Moneta - efekt impresjonistyczny z Photoshopa

 

Spodobał Ci się efekt impresjonistyczny i chcesz więcej?

efekt impresjonistyczny

Niniejszy artykuł  jest fragmentem poradnika Fotografia malarska, który można kupić w sklepie Fotezji:

Sklep Fotezji

Dla naszych gości kod zniżkowy na zakup tego ebooka: mal1fotezja

Miłej lektury!

Zapraszam także do przeczytania poradnika na temat nakładania tekstury na fotografię.

Ewa Prus

W fotografii najważniejsze są dwie rzeczy: pomysł i umiejętność jego realizacji. Wygląd samej sceny jest nieistotny – ważne jest natomiast to, jak ją widzi fotograf. Warto się nauczyć pokazywania swojej własnej wizji. Tego właśnie uczę od lat – na warsztatach, fotowyprawach, w książkach i na łamach miesięczników.
Więcej moich opinii można przeczytać na blogu EwaiPiotr.pl.

1 komentarz

kliknij aby napisać komentarz