Kolory, plamy, światło i wrażenie – to istota stylu impresjonistycznego i taki będzie też nasz efekt impresjonistyczny z Photoshopa. Obraz nie musi mieć detali, ważne, żeby dawał ogólny ogląd rzeczy i przekazywał emocje. Na przykład wrażenie ciepłego, letniego dnia w ogrodzie.
1. Dobór zdjęcia
Impresjoniści kochali kwiaty i ogrody – wystarczy zobaczyć, ile Claude Monet namalował widoków swojego, i nie tylko swojego, ogrodu. Kwitnące drzewo wśród tulipanów będzie dobrym motywem do przeróbki na efekt impresjonistyczny, tym bardziej, że w tle mamy również tylko roślinność. Wystarczy teraz zamienić detale na wrażenia i już będziemy mieć prawie prawdziwy obraz. Zdjęcie początkowe wygląda tak (można je pobrać):
2. Trzy razy to samo
Zaczniemy od dwukrotnego powielenia warstwy tła. Wystarczy w tym celu wcisnąć dwukrotnie [Ctrl]+[J]. Otrzymujemy trzy takie same warstwy. Widoczność najwyższej na razie wyłączamy, klikając „oczko”. Uaktywniamy środkową warstwę kliknięciem jej miniatury w palecie warstw.
3. Suchy pędzel
Pora przerobić detale na plamy. W tym celu, przy wciąż aktywnej środkowej warstwie, sięgamy do menu Filtrów po Filtr | Artystyczne | Suchy pędzel (Filter | Artistic | Dry Brush). Chcemy rozmywać, ale niezbyt mocno – nawet niewielkie obiekty, takie jak pojedyncze kwiaty, nie powinny się rozlać na otoczenie. Rozmiar pędzla (Brush Size) wybieramy więc średni (5), a Szczegółowość pędzla (Brush Detail) maksymalną, żeby kwiaty zachowały bogactwo tonów, choć straciły ostrość. Ostatni suwak, Tekstura (Texture) daje nieprzyjemnie duży kontrast, nieprzystający do łagodnego obrazu ogrodu, więc zostawiamy go na pozycji 1.
Tryb mieszania tej warstwy zmieniamy teraz na Nakładkę (Overlay). Kontrast obrazu i jego nasycenie się zwiększyło, a szczegółowość spadła.
4. Przez nierówną szybkę
Sięgamy do menu po Filtr | Zniekształcanie | Szkło (Filter | Distort | Glass). W dolnej części okienka mamy do wyboru różne rodzaje wirtualnego szkła (Tekstura, Texture). Spośród nich najbardziej nieregularny wzór daje Zamrożona (Frosted), więc przy niej zostajemy. Suwak Gładkość (Smoothness) przy wartościach większych niż 3 właściwie niweluje efekt, a przy niższych zbyt go pikselizuje, więc zostawiamy go na trójce. Zniekształcenie (Distortion) ustawiamy tak, żeby już dostać plamy koloru zamiast detali, ale żeby jeszcze nie wyglądało to naprawdę jak oglądane przez fakturowaną szybkę, co oznacza wartości 2 lub ewentualnie 3. Pole Odwróć (Invert) daje różnicę bardziej smaku niż efektu, więc można je włączyć albo nie, jak się spodoba.
Krycie tej warstwy obniżamy do około 70-80%, co zmiesza efekt uzyskany górną warstwą z tym z niższej.
5. Przygotowujemy ciąg dalszy
Wciskamy na klawiaturze [Shift]+ [Ctrl]+[Alt]+[E]. To utworzy warstwę będącą sumą dotychczasowych działań i umieści ją na górze stosu warstw. Jej obecność nic nie zmienia (na razie!), bo wygląda ona dokładnie tak, jak efekt uzyskany w poprzednim punkcie. Ta warstwa powinna teraz być aktywna, bo będziemy ją masakrować filtrami.
6. Podmalówka
Tak, tak… techniki malarskie się przydadzą. Nie będziemy ich jednak stosować dosłownie. Zaczniemy od polecenia Filtr | Artystyczne | Podkład (Filter | Artistic | Underpainting). Na początek ustawmy na zero pozycję Relief – to sprawi, że cała część Tekstura (Texture) będzie nieistotna. Pozostają dwa górne suwaczki. Rozmiar pędzla (Brush Size) określa, jak duże mają być plamy koloru – dla zdjęcia o tak niskiej rozdzielczości (1920×1200), zero będzie w sam raz. Zasięg tekstury (Texture Coverage) określa, jak bardzo rozmyte mają być paćki – tutaj efekt dobrze wygląda w okolicy wartości 10. Potwierdzamy taki rozplamiony wygląd obrazu.
7. Pociągnięcia pędzlem
Na tak zarysowanym barwnymi plamami tle będziemy teraz domalowywać pędzlem konkretniejsze kształty. Bez obawy, nie trzeba tego robić pojedynczymi pociągnięciami. Sięgamy do menu po Filtr | Pociągnięcia pędzlem | Pociągnięcia pod kątem (Filter | Brush Strokes | Angled Strokes). Najpierw ustawiamy Długość obrysu (Stroke Length) tak, żeby pociągnięcia wyglądały w miarę prawdopodobnie – nie za długie, nie za krótkie. Tutaj ustawiłam 20. Następnie regulujemy Ostrość (Sharpness) – smugi powinny mieć krawędzie. Gdzieś w okolicy 5 – 8 będzie w sam raz. Na koniec dobieramy Balans kierunku (Direction Balance) tak, żeby większość „maźnięć” była zgodna z kierunkiem większych obiektów na obrazie – tutaj są to liście tulipanów, więc przemieszczamy suwak nieco w lewo.
8. Więcej nieregularności
Takie równe, zdecydowane pociągnięcia pędzla wyglądają zbyt technicznie (wprawdzie są techniczne, ale lepiej żeby się to nie rzucało w oczy aż tak). Ponownie sięgamy do menu Filtrów, tym razem po Filtr | Pociągnięcia pędzlem | Bryzganie (Filter | Brush Strokes | Spatter). Aby zakłócić regularność poprzedniego filtra, potrzebujemy dość dużej wartości Promień rozpylania (Spray Radius). Wysoka Gładkość (Smoothness) jest z kolei potrzebna, żeby całość nie wyglądała jak nakropkowana z pojedynczych pikseli. Potwierdzamy zmianę – mamy teraz trzy filtry nałożone kolejno na warstwę „suma”.
9. Najlepsze z obu światów, czyli teraz dopiero będzie efekt impresjonistyczny
10. Pędzel do wyciągania detali
Poniżej widać, jaki skutek wywiera taka maska na warstwy. Proszę zwrócić uwagę na różnicę szczegółowości pomiędzy tulipanami i kwitnącym drzewem a tłem.
11. Więcej koloru!
Gotowe!
I jeszcze dla przypomnienia zdjęcie przed i po, z efektem impresjonistycznym:
Spodobał Ci się efekt impresjonistyczny i chcesz więcej?
Niniejszy artykuł jest fragmentem poradnika Fotografia malarska, który można kupić w sklepie Fotezji:
Dla naszych gości kod zniżkowy na zakup tego ebooka: mal1fotezja
Miłej lektury!
Zapraszam także do przeczytania poradnika na temat nakładania tekstury na fotografię. A jeśli chcesz robić malarskie fotografie bez użycia komputera i Photoshopa, zerknij do poradnika na temat technik intencjonalnego poruszenia aparatu!
[…] fotobooka można sobie przeczytać na Fotezji, a całość jest do kupienia w naszym sklepiku. Ponad 60 stron, na każdej co najmniej jedna […]